Algemeen
Juist bij spoedeisende klachten is het belangrijk dat u tijdig de juiste hulp krijgt. Wat er nodig is, kan het snelst telefonisch worden vastgesteld. Als u eerst belt, bepaalt de triagist samen met u de urgentie van uw medische probleem. Misschien is het niet nodig dat u naar de huisartsenpost komt en bent u geholpen met een telefonisch advies door de triagist of de huisarts. Bovendien kan de triagist tijdens het telefoongesprek ook inschatten of u met voorrang geholpen moet worden. Door goed te plannen kunnen wij ook voorkomen dat u lang moet wachten op de huisartsenspoedpost.
Bent u of is iemand in uw directe omgeving in levensgevaar? Bel direct 112!
De meeste huisartsenpraktijken zijn op werkdagen geopend van 8.00 tot 17.00 uur. Heeft u buiten deze openingstijden plotseling opkomende gezondheidsklachten? Of worden bestaande klachten ineens erger, maar weet u niet zeker of u direct hulp nodig heeft? Beantwoord dan eerst deze vragen. Dan krijgt u direct advies. Zo weet u of het verstandig is om een afspraak te maken bij uw eigen huisarts of dat bellen naar de huisartsenspoedpost noodzakelijk is. Ook kunt u de website Thuisarts.nl raadplegen voor betrouwbare informatie over uw gezondheid.
De huisartsenspoedpost is niet bedoeld om na de eigen werkdag een medisch probleem te bespreken dat al langer speelt of niet direct verholpen hoeft te worden. Uiteraard kunt u met chronische gezondheidsklachten wel terecht wanneer uw situatie plotseling verslechtert.
- Aan de telefoon heeft u een richttijd voor een afspraak gekregen. Wij proberen u zo snel mogelijk te helpen, maar spoedgevallen met meer urgentie gaan voor. Wij vragen hiervoor uw begrip.
- Medewerkers en bezoekers gaan op een respectvolle manier met elkaar om en respecteren elkaars privacy.
- Medewerkers kunnen u vragen om uw identiteitsbewijs.
- Aanwijzingen van onze medewerkers dienen te worden opgevolgd.
- Binnen het gebouw is roken verboden. Als u even naar buiten gaat, vragen wij u dit te melden aan de balie-assistente.
- Mobiel telefoneren in de wachtkamer mag, mits u andere patiënten niet stoort.
- Zonder toestemming mag u niets of niemand op de spoedpost fotograferen of filmen.
- Verbaal of lichamelijk geweld, intimidatie, discriminatie of ander ongewenst gedrag wordt niet getolereerd.
- Bij wapenbezit, drugsgebruik/handel of diefstal doen wij direct aangifte bij de politie.
- Zonder geldige reden mag u niet op de huisartsenspoedpost aanwezig zijn.
Onze triagisten zijn gediplomeerde hulpverleners (veelal doktersassistenten) die speciaal zijn opgeleid om patiënten buiten de openingstijden van de eigen huisarts te helpen aan de juiste zorg, op het juiste moment, op de juiste plek, door de juiste zorgverlener.
Nadat de triagist heeft vastgesteld dat er geen sprake is van direct levensgevaar stelt hij of zij de patiënt een aantal vragen. Ondersteund door het Nederlands Triage Systeem (NTS) kan de triagist vaststellen hoe urgent een klacht is en de beste vervolgactie bepalen. Dit kan zijn een zelfzorgadvies, een consult op de huisartsenspoedpost of een visite. De adviezen van de triagist worden door de dienstdoende regiearts geverifieerd.
U gaat pas naar de spoedeisende hulp (SEH) van het ziekenhuis als u bent doorverwezen door een huisarts. Hebt u geen doorverwijzing en gaat u toch direct naar de spoedeisende hulp? Dan wordt u alsnog naar de huisarts of de huisartsenspoedpost teruggestuurd. Met een doorverwijzing van de huisarts of huisartsenspoedpost bent u op de SEH dus veel sneller aan de beurt.
Voor iedereen geldt: éérst bellen.
U kunt niet zonder afspraak bij de huisartsenspoedpost terecht.
De huisartsenspoedpost Zeist is bedoeld voor inwoners van de volgende plaatsen:
Austerlitz, Bilthoven, Bosch en Duin, Bunnik, Cothen, De Bilt, Den Dolder, Doorn, Driebergen-Rijsenburg, Huis ter Heide, Langbroek, Maarn, Maarsbergen, Odijk, Soesterberg, Werkhoven, Wijk bij Duurstede en Zeist.
Ook mensen die elders wonen, maar tijdelijk in de regio verblijven (bijvoorbeeld vanwege familiebezoek of vakantie) kunnen zich als dat nodig is tot de huisartsenpost wenden.
Medicijnen
U kunt uw medicijnen ophalen bij een apotheek naar keuze (let op de openingstijden). Ook kunt u terecht bij de apotheek van het Diakonessenhuis in Zeist. Deze vindt u in de centrale hal van het Diakonessenhuis. De apotheek is bereikbaar op telefoonnummer 088 – 250 9060.
Apotheek Diakonessenhuis Zeist
Openingstijden
Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur, van 13.00 tot 17.00 uur en van 17.30 tot 20.00 uur
Zaterdag en zondag 16.00 tot 20.00 uur
Locatie
Professor Lorentzlaan 76
3707 HL Zeist
Buiten deze openingstijden kunt u voor vragen en spoedrecepten terecht bij Dienstapotheek Utrecht. Deze vindt u in het spoedzorgcentrum van het Diakonessenhuis locatie Utrecht:
Dienstapotheek Utrecht locatie Diakonessenhuis
Openingstijden
Maandag t/m vrijdag: 17.30 – 08.00 uur
Weekend en feestdagen: 24 uur per dag
Locatie
Burgemeester Fockema Andreaelaan 60
3582 KT Utrecht
https://www.dienstapotheekutrecht.nl/
Nee, u dient herhalingsrecepten via uw eigen huisarts te bestellen. Alleen in zeer dringende gevallen schrijft de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voor. De arts schrijft dan een kleine hoeveelheid medicijnen op het recept. Zodat u voldoende heeft tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Houdt u er rekening mee dat de apotheek buiten kantoortijden extra kosten in rekening brengt. Deze kosten kunnen oplopen tot 40 euro en zijn voor uw eigen rekening.
Financiën
De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenspoedpost. Bent u verzekerd? Dan gaat de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Bent u niet verzekerd? Dan betaalt u de kosten van het consult of recept direct op de huisartsenpost. Pinnen heeft de voorkeur. Elk contact wordt in rekening gebracht.
Tarieven 2021 | ||
Alleen telefonisch consult | € 35,00 | |
Consult op de huisartsenspoedpost | € 146,64 | |
Visite aan huis | € 219,95 |
Huisartsenspoedposten stellen niet zelf hun tarieven vast. De tarieven worden bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Kosten bij doorverwijzing naar het ziekenhuis
De arts op de huisartsenspoedpost kan u doorverwijzen naar de spoedeisende hulp (SEH) van het ziekenhuis. De kosten voor de zorg op de SEH van het ziekenhuis verrekent de zorgverzekeraar de kosten met uw eigen risico.
Alle contacten waarin een medisch oordeel wordt gegeven moeten wij in rekening brengen. Adviezen die door een triagist worden gegeven worden achteraf gecontroleerd door een huisarts. Het is dus mogelijk dat u zelf geen contact heeft gehad met een huisarts, maar toch een rekening krijgt voor een telefonisch consult.
Wanneer uw verzekeringsgegevens niet bij ons bekend zijn of niet correct zijn verwerkt, ontvangt u een rekening. De nota kunt u bij uw verzekeraar indienen.
Contact met de spoedpost
Ja, triagisten zijn medische professionals die speciaal zijn opgeleid om snel te beoordelen hoe ernstig uw klacht is. U kunt vertrouwen op hun deskundigheid. Medische adviezen worden altijd gecontroleerd door de dienstdoende huisarts.
Soms zijn alle triagisten tegelijk in gesprek. Vooral op zaterdag en zondag kan het erg druk zijn. U wordt dan ‘in de wacht’ gezet. Bij een mogelijk levensbedreigende situatie toetst u 1. We helpen u dan met voorrang.
Door uw gesprek met de huisartsenpost voor te bereiden helpt u mee de wachttijden kort te houden. Zo kunt u vooraf vast enkele gegevens noteren van de persoon voor wie u belt (geboortedatum, naam, BSN-nummer, verzekeringsgegevens en medicijngebruik).
Op dit moment faciliteren wij geen chatfunctie met de spoedpost huisartsen. Ook hebben wij geen e-mailadres waarop wij dag en nacht bereikbaarheid (spoed) kunnen garanderen. Om contact met de spoedpost te krijgen via geschreven tekst kunt u gebruik maken van de tekstbemiddeling van Teletolk. Zij kunnen uw tekstbericht omzetten naar een gesproken bericht. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de website van KPN Teletolk: https://www.kpnteletolk.nl/
Complimenten & klachten
Het spreekt vanzelf dat we graag uw suggesties horen om onze dienstverlening en de gang van zaken op de post te verbeteren. U kunt uw tips en ideeën bij ons kwijt via het online formulier. Als u uw stem laat horen, kunnen wij onze werkwijze beter afstemmen op uw wensen.
Op de huisartsenspoedpost doen we ons best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Bijvoorbeeld over de behandeling door de huisarts, over de gang van zaken aan de telefoon of over de werkwijze op de spoedpost. Laat in zo’n geval van u horen.
Het beste is om uw probleem of ergernis meteen te bespreken met een van onze medewerkers op de huisartsenspoedpost. Daar staan we altijd open voor. Komt u er met de (betrokken) medewerker niet uit, dan kunt u uw klacht indienen via ons klachtenformulier.
Bent u tevreden over uw bezoek aan de huisartsenspoedpost?
Dan horen wij dat graag. Laat het ons weten via dit formulier.
Afspraken & wachttijden
Nee, de huisartsenspoedpost werkt uitsluitend op afspraak. Om een afspraak te maken neemt u telefonisch contact met ons op.
Aan de telefoon heeft u een richttijd voor een afspraak met de huisarts gekregen. Toch kan het voorkomen dat u langer moet wachten. Het kan zijn dat een huisarts meer tijd nodig heeft voor een patiënt. Daarnaast worden acute en meer urgente patiënten eerder geholpen. Vooral op zaterdag en zondag is het vaak druk en kan de wachttijd oplopen. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Nee, de spoedpost huisartsen is er alleen voor spoedeisende huisartsenhulp.
Privacy
Er worden geluidsopnamen van alle telefoongesprekken gemaakt:
• om in geval van een klacht naderhand na te gaan hoe een telefoongesprek is verlopen;
• om de kwaliteit van de telefoongesprekken door triagisten te toetsen en desgewenst te verbeteren door middel van scholing en training.
Binnen de huisartsenspoedpost gelden strenge regels voor het opnieuw afluisteren van gesprekken. Deze regels zijn vastgelegd in een protocol.
De huisartsenspoedpost is verplicht zorgvuldige aantekeningen van de hulpvraag van de patiënt, de geboden zorg, verwijzing, medicatie of nazorg in een dossier vast te leggen. Van uw contact met de huisartsenspoedpost sturen wij een waarneembericht naar uw eigen huisarts. Uw huisarts neemt dit op in uw medisch dossier.
Uw huisarts en uw apotheek kunnen uw medische gegevens delen met andere zorgverleners. Op die manier hoeft u bijvoorbeeld op de huisartsenspoedpost niet weer opnieuw uw verhaal te vertellen. Dit bespaart kostbare tijd en voorkomt mogelijke fouten.
Wilt u de huisartsen op de huisartsenspoedpost een samenvatting van uw dossier op de huisartsenspoedpost kunnen bekijken? Daar is vooraf toestemming voor nodig. Regel deze toestemming via uw huisarts of rechtstreeks op www.volgjezorg.nl.