Hoe werkt de huisartsenspoedpost?
Alleen voor spoedeisende hulp buiten kantooruren
De huisartsenspoedpost is er alleen voor spoedeisende hulp ’s avonds, ’s nachts, in het weekend en op officiële feestdagen.
Altijd eerst bellen
U kunt niet zomaar langsgaan bij de huisartsenspoedpost. U moet altijd eerst bellen. Dan krijgt u het snelste de hulp die u nodig heeft. Als u de huisartsenspoedpost belt, hoort u een kort keuzemenu. Bij een mogelijk levensbedreigende situatie toetst u 1. We helpen u dan met voorrang.
Gegevens bij de hand als u belt
Houd belangrijke gegevens bij de hand:
- het pasje van uw verzekering
- uw legitimatiebewijs voor het Burger Service Nummer
- de naam van uw huisarts en
- de medicijnen die u eventueel gebruikt.
Wat kunt u verwachten?
Als u ons belt krijgt u een triagist aan de telefoon die is opgeleid om snel te bepalen hoe ernstig uw klachten zijn en wat er moet gebeuren. Dit gebeurt in overleg met de dienstdoende huisarts. Er zijn drie mogelijkheden:
- Telefonisch advies. U krijgt uitleg en een telefonisch zelfzorgadvies (gecontroleerd door de huisarts).
- Afspraak op de huisartsenpost. Daar wordt u onderzocht door een huisarts of een verpleegkundige (gecontroleerd door de huisarts).
- Consult bij u thuis. Een visite door de huisarts is alleen mogelijk als u om medische redenen niet naar de huisartsenpost kunt komen.