Veelgestelde vragen
Nee, de spoedpost huisartsen is er alleen voor spoedeisende huisartsenhulp.
Aan de telefoon heeft u een richttijd voor een afspraak met de huisarts gekregen. Toch kan het voorkomen dat u langer moet wachten. Het kan zijn dat een huisarts meer tijd nodig heeft voor een patiënt. Daarnaast worden acute en meer urgente patiënten eerder geholpen. Vooral op zaterdag en zondag is het vaak druk en kan de wachttijd oplopen. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Nee, de huisartsenspoedpost werkt uitsluitend op afspraak. Om een afspraak te maken neemt u telefonisch contact met ons op.
Bent u of is iemand in uw directe omgeving in levensgevaar? Bel direct 112!
De meeste huisartsenpraktijken zijn op werkdagen geopend van 8.00 tot 17.00 uur. Heeft u buiten deze openingstijden plotseling opkomende gezondheidsklachten? Of worden bestaande klachten ineens erger, maar weet u niet zeker of u direct hulp nodig heeft? Beantwoord dan eerst deze vragen. Dan krijgt u direct advies. Zo weet u of het verstandig is om een afspraak te maken bij uw eigen huisarts of dat bellen naar de huisartsenspoedpost noodzakelijk is. Ook kunt u de website Thuisarts.nl raadplegen voor betrouwbare informatie over uw gezondheid.
De huisartsenspoedpost is niet bedoeld om na de eigen werkdag een medisch probleem te bespreken dat al langer speelt of niet direct verholpen hoeft te worden. Uiteraard kunt u met chronische gezondheidsklachten wel terecht wanneer uw situatie plotseling verslechtert.
Onze triagisten zijn gediplomeerde hulpverleners (veelal doktersassistenten) die speciaal zijn opgeleid om patiënten buiten de openingstijden van de eigen huisarts te helpen aan de juiste zorg, op het juiste moment, op de juiste plek, door de juiste zorgverlener.
Nadat de triagist heeft vastgesteld dat er geen sprake is van direct levensgevaar stelt hij of zij de patiënt een aantal vragen. Ondersteund door het Nederlands Triage Systeem (NTS) kan de triagist vaststellen hoe urgent een klacht is en de beste vervolgactie bepalen. Dit kan zijn een zelfzorgadvies, een consult op de huisartsenspoedpost of een visite. De adviezen van de triagist worden door de dienstdoende regiearts geverifieerd.
Juist bij spoedeisende klachten is het belangrijk dat u tijdig de juiste hulp krijgt. Wat er nodig is, kan het snelst telefonisch worden vastgesteld. Als u eerst belt, bepaalt de triagist samen met u de urgentie van uw medische probleem. Misschien is het niet nodig dat u naar de huisartsenpost komt en bent u geholpen met een telefonisch advies door de triagist of de huisarts. Bovendien kan de triagist tijdens het telefoongesprek ook inschatten of u met voorrang geholpen moet worden. Door goed te plannen kunnen wij ook voorkomen dat u lang moet wachten op de huisartsenspoedpost.
Bent u tevreden over uw bezoek aan de huisartsenspoedpost?
Dan horen wij dat graag. Laat het ons weten via dit formulier.Het spreekt vanzelf dat we graag uw suggesties horen om onze dienstverlening en de gang van zaken op de post te verbeteren. U kunt uw tips en ideeën bij ons kwijt via het online formulier. Als u uw stem laat horen, kunnen wij onze werkwijze beter afstemmen op uw wensen.
“Op de huisartsenspoedpost doen we ons best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Bijvoorbeeld over de behandeling door de huisarts, over de gang van zaken aan de telefoon of over de werkwijze op de spoedpost. Laat in zo’n geval van u horen.
Het beste is om uw probleem of ergernis meteen te bespreken met een van onze medewerkers op de huisartsenspoedpost. Daar staan we altijd open voor. Komt u er met de (betrokken) medewerker niet uit, dan kunt u uw klacht indienen via ons klachtenformulier. U kunt ook schriftelijk een klacht indienen bij UNICUM Huisartsenspoedzorg, t.a.v. de klachtenfunctionaris, postbus 216, 3720 AE Bilthoven. Of bel tijdens kantooruren met het secretariaat van UNICUM Huisartsenspoedzorg via 085 – 877 22 58. Het secretaraat zorgt er dan voor dat u wordt teruggebeld door de klachtenfunctionaris.
“
Op dit moment faciliteren wij geen chatfunctie met de spoedpost huisartsen. Ook hebben wij geen e-mailadres waarop wij dag en nacht bereikbaarheid (spoed) kunnen garanderen. Om contact met de spoedpost te krijgen via geschreven tekst kunt u gebruik maken van de tekstbemiddeling van Teletolk. Zij kunnen uw tekstbericht omzetten naar een gesproken bericht. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u naar de website van KPN Teletolk: https://www.kpnteletolk.nl/
Soms zijn alle triagisten tegelijk in gesprek. Vooral op zaterdag en zondag kan het erg druk zijn. U wordt dan ‘in de wacht’ gezet. Bij een mogelijk levensbedreigende situatie toetst u 1. We helpen u dan met voorrang.
Door uw gesprek met de huisartsenpost voor te bereiden helpt u mee de wachttijden kort te houden. Zo kunt u vooraf vast enkele gegevens noteren van de persoon voor wie u belt (geboortedatum, naam, BSN-nummer, verzekeringsgegevens en medicijngebruik).
Ja, triagisten zijn medische professionals die speciaal zijn opgeleid om snel te beoordelen hoe ernstig uw klacht is. U kunt vertrouwen op hun deskundigheid. Medische adviezen worden altijd gecontroleerd door de dienstdoende huisarts.
Wanneer uw verzekeringsgegevens niet bij ons bekend zijn of niet correct zijn verwerkt, ontvangt u een rekening. De nota kunt u bij uw verzekeraar indienen.
Alle contacten waarin een medisch oordeel wordt gegeven moeten wij in rekening brengen. Adviezen die door een triagist worden gegeven worden achteraf gecontroleerd door een huisarts. Het is dus mogelijk dat u zelf geen contact heeft gehad met een huisarts, maar toch een rekening krijgt voor een telefonisch consult.
De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenspoedpost. Bent u verzekerd? Dan gaat de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar. Bent u niet verzekerd? Dan betaalt u de kosten van het consult of recept direct op de huisartsenpost. Pinnen heeft de voorkeur. Elk contact wordt in rekening gebracht.
Tarieven per 1 januari 2024 Triageconsult € 35,00 Consult € 252,77 Visite aan huis € 379,14 Huisartsenspoedposten stellen niet zelf hun tarieven vast. De tarieven worden bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Kosten bij doorverwijzing naar het ziekenhuis
De arts op de huisartsenspoedpost kan u doorverwijzen naar de spoedeisende hulp (SEH) van het ziekenhuis. De kosten voor de zorg op de SEH van het ziekenhuis verrekent de zorgverzekeraar de kosten met uw eigen risico.
Nee, u dient herhalingsrecepten via uw eigen huisarts te bestellen. Alleen in zeer dringende gevallen schrijft de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voor. De arts schrijft dan een kleine hoeveelheid medicijnen op het recept. Zodat u voldoende heeft tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Houdt u er rekening mee dat de apotheek buiten kantoortijden extra kosten in rekening brengt. Deze kosten kunnen oplopen tot 40 euro en zijn voor uw eigen rekening.
U kunt uw medicijnen ophalen bij een apotheek naar keuze (let op de openingstijden). Buiten de openingstijden van de reguliere apotheken kunt u voor vragen en spoedrecepten terecht bij Dienstapotheek Utrecht. Deze vindt u in het spoedzorgcentrum van het Diakonessenhuis locatie Utrecht:
Dienstapotheek Utrecht locatie Diakonessenhuis
Openingstijden
Maandag t/m vrijdag: 17.30 – 08.00 uur
Weekend en feestdagen: 24 uur per dagLocatie
Burgemeester Fockema Andreaelaan 60
3582 KT Utrecht
https://www.dienstapotheekutrecht.nl/
De huisartsenspoedpost is verplicht zorgvuldige aantekeningen van de hulpvraag van de patiënt, de geboden zorg, verwijzing, medicatie of nazorg in een dossier vast te leggen. Van uw contact met de huisartsenspoedpost sturen wij een waarneembericht naar uw eigen huisarts. Uw huisarts neemt dit op in uw medisch dossier.
Uw huisarts en uw apotheek kunnen uw medische gegevens delen met andere zorgverleners. Op die manier hoeft u bijvoorbeeld op de huisartsenspoedpost niet weer opnieuw uw verhaal te vertellen. Dit bespaart kostbare tijd en voorkomt mogelijke fouten.
Wilt u dat de huisartsen op de huisartsenspoedpost een samenvatting van uw medisch dossier van uw eigen huisarts op de huisartsenspoedpost kunnen bekijken? Daar is in beginsel vooraf toestemming voor nodig. Regel deze toestemming via uw huisarts of rechtstreeks op www.volgjezorg.nl.
Omdat de wetgeving over het verlenen van toestemming vanwege de coronacrisis vanaf april 2020 tijdelijk is opgeschort, wordt er op dit moment vanuit gegaan dat u toestemming heeft verleend. U kunt echter wel aangeven bij uw eigen huisarts dat u daar bezwaar tegen heeft.
Wij hebben regels vastgesteld voor de zorgvuldige behandeling van uw medische en administratieve gegevens. De regels zijn in deze privacyverklaring opgenomen.
Er worden geluidsopnamen van alle telefoongesprekken gemaakt:
• Om in geval van een klacht of incident naderhand na te gaan hoe een telefoongesprek is verlopen;
• Om de kwaliteit van de telefoongesprekken door triagisten te toetsen en desgewenst te verbeteren door middel van scholing en training.
Binnen de huisartsenspoedpost gelden strenge regels voor het opnieuw afluisteren van gesprekken. Deze regels zijn vastgelegd in een protocol.Alleen zorgverleners zoals huisartsen, apothekers en medisch specialisten mogen patiëntgegevens uitwisselen en inzien. Zorgverzekeraars, werkgevers en bedrijfsartsen kunnen dat niet. Bovendien mogen alleen zorgprofessionals die u behandelen uw gegevens raadplegen en moet het inzien van uw dossier passend zijn in het kader van uw behandeling.
- Er wordt vastgelegd wie uw gegevens wanneer inziet, zodat daarop later gecontroleerd kan worden.
- Het computersysteem van de zorgverlener én het netwerk moeten voldoen aan strenge beveiligingsnormen en wettelijke eisen.
Ten behoeve van het kwaliteitsbeleid van de huisartsenspoedpost kunnen uw gegevens in onderstaande situaties worden ingezien door de medisch directeur van de huisartsenspoedpost, door de kwaliteitsfunctionaris, door de klachtenfunctionaris, en door de directie:
- Als u een klacht indient, geeft u automatisch toestemming om uw gegevens te betrekken bij het onderzoek naar de klacht. Als iemand anders namens u een klacht indient, wordt u gevraagd die ander schriftelijk te machtigen.
- Als er een onderzoek naar een incident of een calamiteit (dat is een incident met ernstige gevolgen) wordt uitgevoerd, wordt aangenomen dat u akkoord gaat met het inzien van uw gegevens. U kunt daartegen bezwaar maken.
“